Kan iemand een ander helpen tot verlichting te komen?

In 2007 heb ik zelf de staat van verlichting mogen ervaren. Na een aantal zware jaren ben ik zelf tot dit punt gekomen. Ik denk door acceptatie, mijn interesse in het hoe-en-wat, door zelfhulpboekjes te lezen en gedrag van mij en anderen te onderzoeken.
Achteraf kwam ik pas te weten wat het inhoudt. Toen ik las over het boeddhisme viel alles op z'n plek. Ten tijde van het proces wist ik niet dat het bestond en dat ik op weg was 'hierheen'. Om het maar zo te zeggen. Ik was toen 29.

Sindsdien sta ik dus heel anders in het leven. Ik ben nooit moe, maak me zelden ergens druk om, heb energie over, zie alles positief en heb innerlijke rust en voel me enorm rijk met alles dat ik heb (mezelf)! Kortom; ik ervaar puur geluk :-)

Nu is mijn vraag of ik mijn vriend kan helpen/of sturen naar dit punt. Hij staat er voor open en hij zou graag op een andere manier in het leven staan. Want hij is het moe zijn en het 'moeten' zat.

Ik geef hem wel eens tips over dat hij zijn bewustzijn kan vergroten en meer voor zichzelf kan kiezen, maar ik vind het zo moeilijk om hem te 'coachen'. Misschien sta ik te dicht bij?

In hoeverre kan je iemand helpen naar verlichting?
Voorkauwen kan niet want het is iets dat je echt zelf moet ervaren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

iedereen zal op zijn eigen manier verlichting vinden.

waar het om gaat is om de knop om te draaien. jij hebt het op deze manier gevonden, een ander kan het op een hele andere manier vinden.

verhalen van iemand die op hetzelfde punt heeft gestaan dus waarschijnlijk zal je vriend zich ook begrepen voelen hiermee.

sturen kan je echter niet. iemand moet op zijn manier en op zijn moment de knop om laten gaan. coachen is ook niet de juiste oplossing omdat dit ook een zekere vorm van druk kan zijn of als zodanig ervaren worden.

begrip, en steun lijken mij het beste, ook al ga jij met bepaalde dingen heel anders om

zoals je zegt helpt voorkauwen niet dus hij zal het op zijn juiste moment zelf moeten ervaren, en tot die tijd kan jij de rots in de branding zijn.

succes beiden!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verlichting is een effect wat gebeurd door de hersenen. Ik ben zelf rooms katholiek maar ik geloof niet alles wat in de bijbel geschreven is.

Het boeddhisme is geen "tool" om van zijn problemen af te komen. Het is zijn manier van denken en doen. Niet iedereen kan even goed met stress omgaan.

Dit blijkt uit dat mensen een wondermiddel aangeboden kregen, eigenlijk een placebo maar dat weten hun niet, door de gedachten dat dit hun helpt gingen ze zichzelf beter voelen, dit is nou eenmaal het complexen van onze hersenen. Dat u uw verlichting heeft gevonden door boeddhisme is alleen maar prachtig, u heeft uw weg gevonden in deze wereld met vervelende dingen.

Boeddhisme kan de oplossing voor uw vriend zijn, maar wellicht zitten anderen dingen hem erg dwars, ik weet uw situatie niet en die van hem niet maar wellicht heeft hij veel druk om te presteren? Enige inkomen brenger? Piekert hij nou eenmaal veel? Heeft hij het niet naar ze zin op zijn werk? Er kunnen zoveel problemen zijn.

Ik zou hem professionelen hulp laten zoeken, laat hem naar de huisarts gaan en zijn klachten eens daar vertellen. De huisarts kan hem verder helpen.

Als hij openstaat voor het boeddhisme, laat hem er dan dingen over lezen, hij moet het ondervinden en u moet het niet voor hem doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan zeker wel. Als ie er voor open staat kun je hem die boeken uitlenen die je zelf gelezen hebt en hopen dat ie ze ook echt gaat lezen. Maar je kunt hem er niet toe dwingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=jLQD90Las5c